Blok
tematyczny
|
Zadania
dydaktyczno-wychowawcze
|
PAŹDZIERNIK / I
Obejrzymy
piękne liście rozsypane pod Łowiczem
|
Uwrażliwianie
na piękno otaczającej przyrody (zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne
jesiennego krajobrazu), budzenie chęci poznawania otaczającej rzeczywistości
przez wnikliwą obserwację´ oraz zabawy badawcze.
Stwarzanie
okazji do eksperymentowania z kolorami i działalności plastycznej
poprzedzonej doświadczeniami w sferze ruchowej i przestrzennej.
Rozwijanie u dzieci umiejętności relaksowania się przy
muzyce.
|
PAŹDZIERNIK / II
Pojedziemy
do Rogowa, by podziwiać kolorowe drzewa
|
Poznanie
arboretum w Rogowie i zamku
Tworzenie
sytuacji edukacyjnych umożliwiających samodzielne eksperymentowanie i
poznawanie zjawisk atmosferycznych.
Uświadomienie
konieczności planowania i dokładnego wykonywania prac konstrukcyjno-plastycznych.
Zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz
odpowiedzialne wykonywanie zadań w zespole.
|
PAŹDZIERNIK / III
Razem
z białowieskim wilkiem nauczymy się
szanować przyrodę
|
Uświadomienie
dzieciom potrzeby używania zwrotów grzecznościowych.
Wspieranie
dzieci w budowaniu prawidłowych relacji społecznych w grupie.
Rozwijanie umiejętności matematycznych w konstruowaniu gier
planszowych (wdrażanie dzieci do współzawodnictwa i zasad „fair play”).
|
PAŹDZIERNIK / IV
Poswawolimy z wiatrem i poznańskimi koziołkami
|
Kształtowanie nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy
i nauki.
Znaczenie spożywania
owoców i warzyw.
Zachęcenie do
uprawiania sportu.
Rozwijanie
wrażliwości i wyobraźni u dzieci.
|
PAŹDZIERNIK / V
Sprawdzimy,
czy po Książu krąży zjawa Daisy
|
Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
Określenie nastroju aktualnej pogody i rozumienie
pojęcia „szaruga jesienna”.
Wdrażanie do czczenia pamięci zmarłych.
Przypomnienie o odpowiednim zachowaniu na cmentarzu.
|
Obejrzymy piękne liście rozsypane pod Łowiczem
Wędrówkę po Łowiczu rozpoczęliśmy od poznania legendy O diable Borucie. Dowiedzieliśmy się, że Łowicz słynie nie tylko z produkcji przetworów, ale także z przepięknych strojów ludowych. Stroje te mieszkańcy noszą w dni świąteczne, np w Boże Ciało.
Postanowiliśmy ukryć skarby z naszych sadów w malowanych słoikach.
Przenieśliśmy się do wirtualnego Łowicza. Interaktywnym grom i zabawom towarzyszyły ciekawostki związane ze strojem łowickim i regionem, z którego pochodzi. Początkowo niewidoczne, pojawiały się na ekranie jako nagrody za poprawne rozwiązanie zadania.
Odpoczywając wykonaliśmy prace plastyczne z wykorzystaniem wycinanek w łowickie wzory.
Postanowiliśmy ukryć skarby z naszych sadów w malowanych słoikach.
Przenieśliśmy się do wirtualnego Łowicza. Interaktywnym grom i zabawom towarzyszyły ciekawostki związane ze strojem łowickim i regionem, z którego pochodzi. Początkowo niewidoczne, pojawiały się na ekranie jako nagrody za poprawne rozwiązanie zadania.
Odpoczywając wykonaliśmy prace plastyczne z wykorzystaniem wycinanek w łowickie wzory.
Powędrowaliśmy także do Sromowa, by podziwiać muzeum ruchomych rzeźb. Wiemy również, że niedaleko Łowicza leży Piątek - zwany pępkiem Polski. Jest to geograficzny środek naszego kraju. Zorganizowaliśmy z tej okazji zabawę ruchową.
W pobliżu Łowicza znajduje się najmniejsze muzeum w Polsce –
czyli Muzeum Guzików Jacka Rutkowskiego. Można w nim obejrzeć w gablotach guziki m. in. Zbigniewa Bródki, złotego i brązowego
panczenisty z Soczi, znanego futurologa Stanisława Lema, podróżnika i
pisarza Arkadego Fiedlera, gen. Władysława Sikorskiego, aktora Daniela
Olbrychskiego, piosenkarki Anny German, satyryka Andrzeja Mleczko,
wokalistki Katarzyny Nosowskiej, czy popularnego w Łowiczu hulaki Bońka,
czyli Bonifacego Maćkowskiego.
Wykonaliśmy "guziczkową" pracę:
Tydzień zakończyliśmy degustacją domowego dżemu z jabłek.
Powędrowaliśmy do Rogowa, do arboretum. Położone jest ono w dawnym siedlisku leśnym i ma charakter parku leśnego. Na
jego obszarze znajdują się jedne z najbogatszych i najciekawszych
kolekcji drzew i krzewów Europy Środkowo-Wschodniej. Całości dopełniają
leśne powierzchnie doświadczalne z obcymi gatunkami drzew leśnych.
Poznaliśmy także najbardziej znane w Polsce gatunki dębów: szypułkowy, bezszypułkowy, omszony, czerwony, burgundzki. Podczas spaceru nazbieraliśmy liści, żeby wykonać pracę plastyczną.
Chwila relaksu i zabawy
Jesienna dama - wyklejanka z liści i plasteliny
Podczas zajęć nauczyliśmy się rozpoznawać klony. Okazuje się, ze klon to bardzo popularne drzewo. Spotyka się je w parkach, przy drogach, na wsiach oraz w przestrzeni miejskiej. Typowym dla europy gatunkiem jest klon jawor jednakże nie tylko on występuje w naszym klimacie.Oglądaliśmy liście klonów: zwyczajnego, tatarskiego, jesionolistnego, polnego, zwyczajnego, japońskiego i czerwonego.
A potem wykonaliśmy pracę plastyczną - malowaliśmy farbami akwarelowymi.
Dowiedzieliśmy się, że trasa wąskotorówki z licznymi stacyjkami i mostami prowadzi ze stacji Rogów
Osobowy Wąskotorowy przez Rawę Mazowiecką do Białej Rawskiej. Jednakże
na całym 49 kilometrowym odcinku jeżdżą jedynie pociągi specjalne.
Na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy znajduje się duża kolekcja
zabytkowego taboru a także zaplecze całej kolejki, jest to też
największa stacja na całej trasie kolejki.
Zrobiliśmy też swoją wąskotorówkę w świetlicy.
Międzynarodowy Projekt "Piękna Nasza Polska Cała"
Zadanie
„Szlakiem historii” – zorganizowanie wycieczki, której celem będzie poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, kultury, architektury i tradycji.
Zajęcia rozpoczęliśmy od krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczącej historii Bojszów oraz pokazu najważniejszych krzyży i kapliczek bojszowskich. Później udaliśmy się na wycieczkę. Trasa biegła ulicami Św. Jana i Gaikową. Byliśmy na miejscowym cmentarzu, by zobaczyć makietę starego kościoła, dzwon, kamienną Bożą Mękę oraz figurę św. Jana Chrzciciela.
Potem weszliśmy do Urzędu Gminy, w którym wiele lat temu mieściła się szkoła. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze przed figurą św. Floriana oraz pod Krzyżem Oświęcimskim.
Serdecznie dziękujemy pani Urszuli Pomietło za oprowadzenie nasz po urzędzie i upominki.
Razem z białowieskim wilkiem nauczymy się
szanować przyrodę
Zajęcia rozpoczęliśmy od poznania legendy O Księciu i Rusałce. Następnie rozmawialiśmy o zielonym skarbie na terenie Polski i Białorusi, który fascynuje o każdej porze roku. Poznaliśmy kilka ciekawych faktów o Puszczy, między innymi to, że żubr to jej znak rozpoznawczy. Podglądaliśmy na żywo zwierzęta z kamery umieszczonej na śródleśnej polanie, ale żubr się nam nie pokazał. Postanowiliśmy go namalować.
W puszczy można podziwiać nie tylko wielkie zwierzęta, ale także inne - znacznie mniejsze: myszy, wiewiórki, lisy i ptaki leśne. Wykonaliśmy prace przedstawiające te zwierzęta. Uczciliśmy w ten sposób Światowy dzień Zwierząt.
Międzynarodowy Projekt "Piękna Nasza Polska Cała"
Zadanie:
Zorganizowanie Kącika „Piękna nasza Polska cała” - o tematyce folkowej
lub patriotycznej w grupie lub w placówce.
lub patriotycznej w grupie lub w placówce.
Zajęcia rozpoczęliśmy oczywiście od poznania Legendy o poznańskich koziołkach.
Dowiedzieliśmy się, że Poznań to:
- pierwsze polskie miasto odnotowane na kartach historii;
- jest Stolicą Wielkopolski;
- od kilku lat jest uznawana za jedno z najszybciej rozwijających się miast Polski;
- jest kolebką polskiej państwowości – to tu znajdowała się pierwsza rzeczywista stolica Polski, jego nazwa wymieniana jest w polskim hymnie, a w poznańskiej katedrze pochowani są dwaj pierwsi władcy Polski: Mieszko I i Bolesław Chrobry;
- Stary Rynek w Poznaniu jest jednym z najładniejszych tego typu miejsc w Polsce, gdzie toczy się życie kulturalne i rozrywkowe miasta; w okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia powstaje tutaj miasteczko betlejemskie – jedyna taka konstrukcja w Polsce;
- Międzynarodowe Targi Poznańskie to jedna z najstarszych i największych imprez wystawienniczych w Europie;
- poznańska gwara należy do najbardziej charakterystycznych w Polsce;
- nietypowym muzeum znajdującym się w Poznaniu jest jedyne w Polsce i jedno z nielicznych w Europie Muzeum Instrumentów Muzycznych.
Stary Rynek to główny plac miejski w Poznaniu wytyczony ok. 1253 roku jako centralne miejsce miasta. Jest trzecim co do wielkości rynkiem w naszym kraju - po krakowskim i wrocławskim i jednym z największych w Europie.
Na zajęciach przygotowaliśmy domy budnicze metodą wycinanki z kolorowego papieru. Ułożyliśmy je na kształt kwadratu, żeby przypominały rynek. Pamiętaliśmy o układzie - mamy pierzeję wschodnią, zachodnią, południową i północną.
Spędziliśmy też dzień z księżną Marią Teresą Oliwią Hochberg von Pless, zwaną potocznie Daisy. Dowiedzieliśmy się, że ta arystokratka angielska, pani na zamku Książ w Wałbrzychu oraz w Pszczynie była nie tylko filantropką i autorką poczytnych pamiętników, ale także kobietą o wielkim sercu.
Wiemy, że Książ to kompleks zamkowo-pałacowy i wraz z otaczającym go parkiem jest trzecim pod względem kubatury, po Malborku i Wawelu, zamkiem w Polsce. Zamek ten został także jednym z "7 cudów Polski na 100-lecie Niepodległości".
Zaprojektowaliśmy porcelanę księżnej Daisy.
Lasy okalające naszą miejscowość należały kiedyś do księcia pszczyńskiego - von Hochberga. Dzisiaj już tego rodu nie ma, ale nadal możemy podziwiać piękne okoliczne lasy. Wykonaliśmy prace przedstawiające malownicze drzewa.