niedziela, 23 września 2018

WRZESIEŃ 2018


PLAN PRACY

Blok tematyczny
Zadania dydaktyczno-wychowawcze

WRZESIEŃ / I
Jan Długosz  powita nas
w świetlicy
Zapoznanie dzieci z otoczeniem świetlicowym i  innymi uczestnikami zajęć świetlicowych.
Włączanie w życie grupy dzieci, które po raz pierwszy przyszły do świetlicy – okazywanie troski, opiekuńczości.
Poznawanie zasad bezpieczeństwa na terenie świetlicy (podczas zabaw w sali, na podwórku, w szatni itp.).
Zapoznanie dzieci z zasadami, regułami zachowania obowiązującymi w świetlicy: reguła Donny Conway „Przybij piątkę”.

WRZESIEŃ / II
Ze smokiem wawelskim przypomnimy sobie   zasady ruchu drogowego

Umożliwienie dzieciom zdobywania wiedzy na temat ruchu drogowego oraz wspieranie ich w uczeniu się  prawidłowych zachowań i postaw związanych z bezpiecznym poruszaniem się na drogach.
Organizowanie zabaw plastycznych i konstrukcyjnych.
Przestrzenie podstawowych zasad bezpieczeństwa korzystania  z przyborów i sprzętu sportowego.

WRZESIEŃ / III
Fryderyk Chopin  opowie nam
o patriotyzmie

Kształtowanie nawyku utrzymywania ładu i porządku w miejscu zabawy i pracy - dbałość o zachowanie czystości.
Rozwijanie sprawności zycznej,  zachęcanie do udziału w zajęciach ruchowych,  zabawach i grach sportowych zgodnie z ich zasadami. 
Rozwijanie umiejętności manualnych i orientacji przestrzennej.

WRZESIEŃ / IV
Kolejką bieszczadzką pojedziemy przez las 


Rozpoznawanie powszechnie znanych zwierząt zamieszkujących Bieszczady.
Budzenie ciekawości dzieci otaczającym je światem przyrody oraz tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających odkrywanie związków: Ja – świat przyrody.
 Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności podczas wykonywania prac plastycznych (uwrażliwienie na zasady bezpieczeństwa podczas posługiwania się przyborami).
Utrwalanie zasad bezpieczeństwa oraz nawyków higieniczno-kulturalnych.


Jan Długosz  powita nas w świetlicy
        Rozpoczęliśmy nowy rok w świetlicy. Zaczęliśmy od przygotowania sowy-symbolu mądrości, a równocześnie ptaka związanego z naszą miejscowością. Stara legenda mówi, że nazwa Bojszowy oznacza "bój się sowy".




 Czas na relaks i zabawę 
Po kilku godzinach intensywnej pracy na lekcji dzieci potrzebują odpoczynku. Największym powodzeniem cieszą się klocki i... pacynki. 

 Starsze klasy wybierają gry planszowe i puzzle. ....

albo błogie leniuchowanie ....

 Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Piękna Nasza Polska Cała" 
Zadanie: 
 „Napisz kartkę Bohaterom”
Nasza świetlica przystąpiła do w/w projektu. Pierwszym zadaniem było wypełnienie i wysłanie "Pocztówki dla Bohatera". Cały komplet pocztówek otrzymaliśmy od Pani na poczcie. Po wypełnieniu kartoników ułożyliśmy jeszcze z nich dom - nasz dom.






Pakowanie pocztówek do koperty. Jeszcze została nam tylko wizyta a poczcie...

Ze smokiem wawelskim przypomnimy sobie    
zasady ruchu drogowego
        Zajęcia rozpoczęliśmy od poznania legendy O Smoku Wawelskim, a potem kolejno poznawaliśmy następne:  Hejnał Mariacki  oraz O Panu Twardowskim
Zobaczyliśmy prezentację  fotograficzną o Krakowie. Wiemy, że:
  •  Kraków był stolicą Polski w latach 1038-1596;
  •  W 965 roku Kraków był centrum handlowym słowiańskiej Europy; 
  • Kraków w 1978 roku został wpisany na   Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO;
  •  na Starym Mieście w krakowskiej dzielnicy znajduje się około sześć tysięcy zabytków i ponad dwa miliony dzieł sztuki;
  •  w 1978 r. Karol Wojtyła, arcybiskup krakowski, Jan Paweł II został papieżem;
  •  Hejnał Mariacki można usłyszeć co godzinę – gra on z wieży Bazyliki Mariackie;
  •  Uniwersytet Krakowski, założony w XIV wieku, jest najstarszym uniwersytetem w Polsce;
  • wielu polskich królów zostało pochowanych na Wawelu;
  •  zabicie smoka nie wiązało się z założeniem Krakowa -  miasto założono „na skale smoka” i od imienia zmarłego wcześniej Grakcha nazwano „Krakowem”;
  •  zabrania się karmienia gołębi w Krakowie.
       W tym tygodniu przypomnieliśmy sobie zasady ruchu drogowego. W świetlicy odbył się turniej wiedzy o ruchu drogowym. Przeprowadziliśmy także wiele zabaw rozwijających refleks i spostrzegawczość.


Fryderyk Chopin  opowie nam o patriotyzmie
       W tym tygodniu zawitaliśmy do stolicy naszego kraju.  Poznaliśmy znaczenie pojęcia "patriotyzm" dawniej i dziś. Poznaliśmy legendy warszawskie: Wars i Sawa, Czarci skarb
       Wiemy, że w Warszawie:  
  •  na Rynku Starego Miasta znajduje się pomnik Syrenki która według jednej z legend broni miasta w podzięce za uratowanie jej z rąk kupca który ją porwał; 
  • Pałac Kultury i Nauki jawi się jako relikt przeszłości który już parokrotnie miał zostać wyburzony, jednak nadal króluje nad miastem  (ma 231 metrów wysokości); 
  • jest rezerwat przyrody w pobliżu centrum;
  •  urodził się słynny kompozytor Chopin, a jego serce znajduje się w jednym z kościołów; 
  •  znajduje się dzwon odlany w 1646 r., który według legendy spełnia życzenia (wystarczy go dotknąć); 
  • każdego dnia równo o godzinie 11:15 z wieży zegarowej Zamku Królewskiego rozbrzmiewa hejnał. (godzina nie jest przypadkowa - 17 września 1939 roku w trakcie bombardowania wskazówki zegara zatrzymały się właśnie o godzinie 11:15); 
  • istniał warszawski burmistrz powietrzny -   powoływano go, gdy miasto nawiedzały przeróżne zarazy (nazywane wówczas "powietrzem");
  •  została nieformalnie  stolicą Polski  w 1596 roku,  oficjalne ogłoszenie Warszawy, jako stolicy Polski nastąpiło w 1918 roku, zaś formalny zapis miał miejsce dopiero w 1952 roku;  
  •  wzniesiona w 1644 roku Kolumna Zygmunta III Wazy była pierwszym świeckim pomnikiem w Polsce -  wywołało to  oburzenie ze strony duchowieństwa, ponieważ dawniej uważano, iż pomniki mogą przedstawiać wyłącznie świętych. 
       Podczas zajęć poznaliśmy życie Fryderyka Chopina - wykonaliśmy portret syrenki, a podczas pracy  towarzyszyła nam  muzyka F. Chopina. 



       Dowiedzieliśmy się także sporo o Puszczy Kampinowskiej - podczas prezentacji multimedialnej usłyszeliśmy, że rośnie tam  wiele rzadkich gatunków roślin, których nasiona znalazły się tu przypadkowo: przyniesione przez wodę lub ptaki.
       Wykonaliśmy więc prace plastyczne z wykorzystaniem liści malowanych pastelami.



Kolejką bieszczadzką pojedziemy przez las  
       Przygodę w Bieszczadach rozpoczęliśmy od poznania legendy O Królu Karpusie i jego Olbrzymach. Wiemy dzięki niej,  jak powstały Góry Karpaty. Na pamiątkę ułożyliśmy olbrzymią sylwetkę z klocków.




       Kolejna legenda -  O diabelskim moście -  przeniosła nas w świat dzikich zwierząt zamieszkujących Bieszczady. Podziwialiśmy  żubry, jelenie, niedźwiedzie, wilki, rysie, żbiki i koniki polskie. Postanowiliśmy wykonać prace uwieczniające piękno tych zwierząt.
   





  Międzynarodowy Projekt "Piękna Nasza Polska Cała" 
Zadanie:  
Wykonanie gazetki patriotycznej.

       Zastanawialiśmy się, jakie zwierzątka można spotkać w naszych lasach. Ranking wygrał jeż.
Uwieczniliśmy go - wykleiliśmy go z ziaren oraz papieru kolorowego lub ze ścinków z kolorowego papieru.




       Na zakończenie tygodnia przenieśliśmy się do Muzeum Dobranocek w Rzeszowie. Po wirtualnym spacerze po tym muzeum zorganizowaliśmy sobie popołudnie z bajkami.