PLAN PRACY
Blok
tematyczny
|
Zadania
dydaktyczno-wychowawcze
|
WRZESIEŃ / I
Jan Długosz powita nas
w świetlicy
|
Zapoznanie
dzieci z otoczeniem świetlicowym i
innymi uczestnikami zajęć świetlicowych.
Włączanie w
życie grupy dzieci, które po raz pierwszy przyszły do świetlicy – okazywanie
troski, opiekuńczości.
Poznawanie zasad bezpieczeństwa na terenie świetlicy
(podczas zabaw w sali, na podwórku, w szatni itp.).
Zapoznanie dzieci z
zasadami, regułami zachowania obowiązującymi w świetlicy: reguła Donny Conway
„Przybij piątkę”.
|
WRZESIEŃ / II
Ze smokiem
wawelskim przypomnimy sobie zasady
ruchu drogowego
|
Umożliwienie
dzieciom zdobywania wiedzy na temat ruchu drogowego oraz wspieranie ich w
uczeniu się prawidłowych zachowań i
postaw związanych z bezpiecznym poruszaniem się na drogach.
Organizowanie
zabaw plastycznych i konstrukcyjnych.
Przestrzenie podstawowych zasad bezpieczeństwa korzystania z przyborów i sprzętu sportowego.
|
WRZESIEŃ / III
Fryderyk
Chopin opowie nam
o patriotyzmie
|
Kształtowanie
nawyku utrzymywania ładu i porządku w miejscu zabawy i pracy - dbałość o
zachowanie czystości.
Rozwijanie sprawności
fizycznej, zachęcanie do udziału
w zajęciach ruchowych, zabawach i grach sportowych zgodnie z ich zasadami.
Rozwijanie
umiejętności manualnych i orientacji przestrzennej.
|
WRZESIEŃ / IV
Kolejką
bieszczadzką pojedziemy przez las
|
Rozpoznawanie powszechnie znanych zwierząt
zamieszkujących Bieszczady.
Budzenie
ciekawości dzieci otaczającym je światem przyrody oraz tworzenie sytuacji
edukacyjnych umożliwiających odkrywanie związków: Ja – świat przyrody.
Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności
podczas wykonywania prac plastycznych (uwrażliwienie na zasady bezpieczeństwa
podczas posługiwania się przyborami).
Utrwalanie zasad bezpieczeństwa oraz nawyków
higieniczno-kulturalnych.
|
Jan Długosz powita nas w świetlicy
Rozpoczęliśmy nowy rok w świetlicy. Zaczęliśmy od przygotowania sowy-symbolu mądrości, a równocześnie ptaka związanego z naszą miejscowością. Stara legenda mówi, że nazwa Bojszowy oznacza "bój się sowy".
Czas na relaks i zabawę
Po kilku godzinach intensywnej pracy na lekcji dzieci potrzebują odpoczynku. Największym powodzeniem cieszą się klocki i... pacynki.
Starsze klasy wybierają gry planszowe i puzzle. ....
albo błogie leniuchowanie ....
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Piękna Nasza Polska Cała"
Nasza świetlica przystąpiła do w/w projektu. Pierwszym zadaniem było wypełnienie i wysłanie "Pocztówki dla Bohatera". Cały komplet pocztówek otrzymaliśmy od Pani na poczcie. Po wypełnieniu kartoników ułożyliśmy jeszcze z nich dom - nasz dom.
Zadanie:
„Napisz kartkę Bohaterom”
Pakowanie pocztówek do koperty. Jeszcze została nam tylko wizyta a poczcie...
Ze smokiem wawelskim przypomnimy sobie
zasady ruchu drogowego
Zajęcia rozpoczęliśmy od poznania legendy O Smoku Wawelskim, a potem kolejno poznawaliśmy następne: Hejnał Mariacki oraz O Panu Twardowskim.
Zobaczyliśmy prezentację fotograficzną o Krakowie. Wiemy, że:
- Kraków był stolicą Polski w latach 1038-1596;
- W 965 roku Kraków był centrum handlowym słowiańskiej Europy;
- Kraków w 1978 roku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO;
- na Starym Mieście w krakowskiej dzielnicy znajduje się około sześć tysięcy zabytków i ponad dwa miliony dzieł sztuki;
- w 1978 r. Karol Wojtyła, arcybiskup krakowski, Jan Paweł II został papieżem;
- Hejnał Mariacki można usłyszeć co godzinę – gra on z wieży Bazyliki Mariackie;
- Uniwersytet Krakowski, założony w XIV wieku, jest najstarszym uniwersytetem w Polsce;
- wielu polskich królów zostało pochowanych na Wawelu;
- zabicie smoka nie wiązało się z założeniem Krakowa - miasto założono „na skale smoka” i od imienia zmarłego wcześniej Grakcha nazwano „Krakowem”;
- zabrania się karmienia gołębi w Krakowie.
W tym tygodniu przypomnieliśmy sobie zasady ruchu drogowego. W świetlicy odbył się turniej wiedzy o ruchu drogowym. Przeprowadziliśmy także wiele zabaw rozwijających refleks i spostrzegawczość.
Fryderyk Chopin opowie nam o patriotyzmie
W tym tygodniu zawitaliśmy do stolicy naszego kraju. Poznaliśmy znaczenie pojęcia "patriotyzm" dawniej i dziś. Poznaliśmy legendy warszawskie: Wars i Sawa, Czarci skarb.
Wiemy, że w Warszawie:
Wiemy, że w Warszawie:
- na Rynku Starego Miasta znajduje się pomnik Syrenki która według jednej z legend broni miasta w podzięce za uratowanie jej z rąk kupca który ją porwał;
- Pałac Kultury i Nauki jawi się jako relikt przeszłości który już parokrotnie miał zostać wyburzony, jednak nadal króluje nad miastem (ma 231 metrów wysokości);
- jest rezerwat przyrody w pobliżu centrum;
- urodził się słynny kompozytor Chopin, a jego serce znajduje się w jednym z kościołów;
- znajduje się dzwon odlany w 1646 r., który według legendy spełnia życzenia (wystarczy go dotknąć);
- każdego dnia równo o godzinie 11:15 z wieży zegarowej Zamku Królewskiego rozbrzmiewa hejnał. (godzina nie jest przypadkowa - 17 września 1939 roku w trakcie bombardowania wskazówki zegara zatrzymały się właśnie o godzinie 11:15);
- istniał warszawski burmistrz powietrzny - powoływano go, gdy miasto nawiedzały przeróżne zarazy (nazywane wówczas "powietrzem");
- została nieformalnie stolicą Polski w 1596 roku, oficjalne ogłoszenie Warszawy, jako stolicy Polski nastąpiło w 1918 roku, zaś formalny zapis miał miejsce dopiero w 1952 roku;
- wzniesiona w 1644 roku Kolumna Zygmunta III Wazy była pierwszym świeckim pomnikiem w Polsce - wywołało to oburzenie ze strony duchowieństwa, ponieważ dawniej uważano, iż pomniki mogą przedstawiać wyłącznie świętych.
Dowiedzieliśmy się także sporo o Puszczy Kampinowskiej - podczas prezentacji multimedialnej usłyszeliśmy, że rośnie tam wiele rzadkich gatunków roślin, których nasiona znalazły się tu przypadkowo: przyniesione przez wodę lub ptaki.
Wykonaliśmy więc prace plastyczne z wykorzystaniem liści malowanych pastelami.
Kolejką
bieszczadzką pojedziemy przez las
Przygodę w Bieszczadach rozpoczęliśmy od poznania legendy O Królu Karpusie i jego Olbrzymach. Wiemy dzięki niej, jak powstały Góry Karpaty. Na pamiątkę ułożyliśmy olbrzymią sylwetkę z klocków.
Kolejna legenda - O diabelskim moście - przeniosła nas w świat dzikich zwierząt zamieszkujących Bieszczady. Podziwialiśmy żubry, jelenie, niedźwiedzie, wilki, rysie, żbiki i koniki polskie. Postanowiliśmy wykonać prace uwieczniające piękno tych zwierząt.
Międzynarodowy Projekt "Piękna Nasza Polska Cała"
Zadanie:
Wykonanie gazetki patriotycznej.
Zastanawialiśmy się, jakie zwierzątka można spotkać w naszych lasach. Ranking wygrał jeż.
Uwieczniliśmy go - wykleiliśmy go z ziaren oraz papieru kolorowego lub ze ścinków z kolorowego papieru.
Na zakończenie tygodnia przenieśliśmy się do Muzeum Dobranocek w Rzeszowie. Po wirtualnym spacerze po tym muzeum zorganizowaliśmy sobie popołudnie z bajkami.