wtorek, 23 października 2018

Zadania dydaktyczno-wychowawcze

PAŹDZIERNIK / I
Obejrzymy piękne liście rozsypane pod Łowiczem

Uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody (zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne jesiennego krajobrazu), budzenie chęci poznawania otaczającej rzeczywistości przez wnikliwą obserwację´ oraz zabawy badawcze.
Stwarzanie okazji do eksperymentowania z kolorami i działalności plastycznej poprzedzonej doświadczeniami w sferze ruchowej i przestrzennej.
Rozwijanie u dzieci umiejętności relaksowania się przy muzyce.

PAŹDZIERNIK / II
Pojedziemy do Rogowa, by podziwiać kolorowe drzewa

Poznanie arboretum w Rogowie i zamku
Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających samodzielne eksperymentowanie i poznawanie zjawisk atmosferycznych.
Uświadomienie konieczności planowania i dokładnego wykonywania prac konstrukcyjno-plastycznych.
Zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz odpowiedzialne wykonywanie zadań w zespole.

PAŹDZIERNIK / III
Razem z  białowieskim wilkiem nauczymy się szanować przyrodę

Uświadomienie dzieciom potrzeby używania zwrotów grzecznościowych.
Wspieranie dzieci w budowaniu prawidłowych relacji społecznych w grupie.
Rozwijanie umiejętności matematycznych w konstruowaniu gier planszowych (wdrażanie dzieci do współzawodnictwa i zasad „fair play”).

PAŹDZIERNIK / IV
Poswawolimy  z wiatrem i poznańskimi  koziołkami
Kształtowanie  nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki.
Znaczenie spożywania owoców i warzyw.
Zachęcenie do uprawiania sportu.
Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni u dzieci.

PAŹDZIERNIK / V
Sprawdzimy, czy po Książu krąży zjawa Daisy

Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
Określenie nastroju aktualnej pogody i rozumienie pojęcia „szaruga jesienna”.
Wdrażanie do czczenia pamięci zmarłych.
Przypomnienie o odpowiednim zachowaniu na cmentarzu.

Obejrzymy piękne liście rozsypane pod Łowiczem

Wędrówkę po Łowiczu rozpoczęliśmy od poznania legendy O diable Borucie. Dowiedzieliśmy się, że Łowicz słynie nie tylko z produkcji przetworów, ale także z przepięknych strojów ludowych. Stroje te mieszkańcy noszą w dni świąteczne, np w Boże Ciało.
        Postanowiliśmy ukryć skarby z naszych sadów w malowanych słoikach.

Przenieśliśmy się do wirtualnego Łowicza.  Interaktywnym grom i zabawom towarzyszyły ciekawostki związane ze strojem łowickim i regionem, z którego pochodzi. Początkowo niewidoczne, pojawiały się na ekranie jako nagrody za poprawne rozwiązanie zadania.
       Odpoczywając  wykonaliśmy prace plastyczne z wykorzystaniem wycinanek w łowickie wzory.

Powędrowaliśmy także do Sromowa, by podziwiać muzeum ruchomych rzeźb. Wiemy również, że niedaleko Łowicza leży Piątek - zwany pępkiem Polski. Jest to geograficzny środek naszego kraju. Zorganizowaliśmy z tej okazji  zabawę ruchową.

W pobliżu Łowicza znajduje się najmniejsze muzeum w Polsce – czyli Muzeum Guzików Jacka Rutkowskiego. Można w nim obejrzeć w gablotach guziki m. in. Zbigniewa Bródki, złotego i brązowego panczenisty z Soczi, znanego futurologa Stanisława Lema, podróżnika i pisarza Arkadego Fiedlera, gen. Władysława Sikorskiego, aktora Daniela Olbrychskiego, piosenkarki Anny German, satyryka Andrzeja Mleczko, wokalistki Katarzyny Nosowskiej, czy popularnego w Łowiczu hulaki Bońka, czyli Bonifacego Maćkowskiego.
        Wykonaliśmy "guziczkową" pracę:

Tydzień zakończyliśmy degustacją domowego dżemu z jabłek.

Pojedziemy do Rogowa, by podziwiać kolorowe drzewa

Powędrowaliśmy do Rogowa, do arboretum. Położone jest ono w dawnym siedlisku leśnym i ma charakter parku leśnego. Na jego obszarze znajdują się jedne z najbogatszych i najciekawszych kolekcji drzew i krzewów Europy Środkowo-Wschodniej. Całości dopełniają leśne powierzchnie doświadczalne z obcymi gatunkami drzew leśnych.
      Poznaliśmy także najbardziej znane w Polsce gatunki dębów: szypułkowy, bezszypułkowy, omszony, czerwony, burgundzki. Podczas spaceru nazbieraliśmy liści, żeby wykonać pracę plastyczną.

Chwila relaksu i zabawy

Jesienna dama - wyklejanka z liści i plasteliny

Podczas zajęć nauczyliśmy się rozpoznawać klony.  Okazuje się, ze klon to bardzo popularne drzewo. Spotyka się je w parkach, przy drogach, na wsiach oraz w przestrzeni miejskiej. Typowym dla europy gatunkiem jest klon jawor jednakże nie tylko on występuje w naszym klimacie.Oglądaliśmy liście klonów: zwyczajnego, tatarskiego, jesionolistnego, polnego, zwyczajnego, japońskiego i czerwonego.
       A potem wykonaliśmy pracę plastyczną - malowaliśmy farbami akwarelowymi.

Dowiedzieliśmy się, że trasa wąskotorówki z licznymi stacyjkami i mostami prowadzi ze stacji Rogów Osobowy Wąskotorowy przez Rawę Mazowiecką do Białej Rawskiej. Jednakże na całym 49 kilometrowym odcinku jeżdżą jedynie pociągi specjalne.
        Na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy znajduje się duża kolekcja zabytkowego taboru a także zaplecze całej kolejki, jest to też największa stacja na całej trasie kolejki.
         Zrobiliśmy też swoją wąskotorówkę w świetlicy.

Międzynarodowy Projekt "Piękna Nasza Polska Cała"
Zadanie
 „Szlakiem historii” – zorganizowanie wycieczki, której celem będzie poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, kultury, architektury i tradycji.
       Zajęcia rozpoczęliśmy od krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczącej historii Bojszów oraz pokazu najważniejszych krzyży i kapliczek bojszowskich. Później udaliśmy się na wycieczkę. Trasa biegła ulicami Św. Jana i Gaikową. Byliśmy na miejscowym cmentarzu, by zobaczyć makietę starego kościoła, dzwon, kamienną Bożą Mękę oraz figurę św. Jana Chrzciciela.
      Potem weszliśmy do Urzędu Gminy, w którym wiele lat temu mieściła się szkoła. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze przed figurą św. Floriana oraz pod Krzyżem Oświęcimskim.
      Serdecznie dziękujemy pani Urszuli Pomietło za oprowadzenie nasz po urzędzie i upominki.

Razem z  białowieskim wilkiem nauczymy się
 szanować przyrodę

Zajęcia rozpoczęliśmy od poznania legendy O Księciu i Rusałce. Następnie rozmawialiśmy o zielonym skarbie na terenie Polski i Białorusi, który fascynuje o każdej porze roku. Poznaliśmy kilka ciekawych faktów o Puszczy, między innymi to, że żubr to jej znak rozpoznawczy. Podglądaliśmy na żywo zwierzęta z kamery umieszczonej na śródleśnej polanie, ale żubr się nam nie pokazał. Postanowiliśmy go namalować.
        W puszczy można podziwiać nie tylko wielkie zwierzęta, ale także inne - znacznie mniejsze: myszy, wiewiórki, lisy i ptaki leśne. Wykonaliśmy prace przedstawiające te zwierzęta. Uczciliśmy w ten sposób Światowy dzień Zwierząt.

Pokazaliśmy w paracach plastycznych nasz kolorowy świat.

Międzynarodowy Projekt "Piękna Nasza Polska Cała"
Zadanie:
Zorganizowanie Kącika „Piękna nasza Polska cała” - o tematyce folkowej
lub patriotycznej w grupie lub w placówce.
      Nasz patriotyczny kącik zorganizowaliśmy w holu szkolnym. Wystawę mogli obejrzeć mieszkańcy Bojszów biorący udział w głosowaniu 21 października.

Poswawolimy  z wiatrem i poznańskimi  koziołkami

Zajęcia rozpoczęliśmy oczywiście od poznania Legendy o poznańskich koziołkach.
    Dowiedzieliśmy się, że Poznań to:
  • pierwsze polskie miasto odnotowane na kartach historii;
  • jest  Stolicą Wielkopolski;
  •  od kilku lat jest uznawana za jedno z najszybciej rozwijających się miast Polski;
  • jest kolebką polskiej państwowości – to tu znajdowała się pierwsza rzeczywista stolica Polski, jego nazwa wymieniana jest w polskim hymnie, a w poznańskiej katedrze pochowani są dwaj pierwsi władcy Polski: Mieszko I i Bolesław Chrobry;
  •   Stary Rynek w Poznaniu jest jednym z najładniejszych tego typu miejsc w Polsce, gdzie toczy się życie kulturalne i rozrywkowe miasta; w okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia powstaje tutaj miasteczko betlejemskie – jedyna taka konstrukcja w Polsce;
  •  Międzynarodowe Targi Poznańskie to jedna z najstarszych i największych imprez wystawienniczych w Europie;
  •  poznańska gwara należy do najbardziej charakterystycznych w Polsce;
  • nietypowym muzeum znajdującym się w Poznaniu jest jedyne w Polsce i jedno z nielicznych w Europie Muzeum Instrumentów Muzycznych.
          Wykonaliśmy prace plastyczne przedstawiające poznańskie koziołki: Tryka i Pyrka.

Stary Rynek to główny plac miejski w Poznaniu wytyczony ok. 1253 roku jako centralne miejsce miasta.  Jest trzecim co do wielkości rynkiem w naszym kraju - po krakowskim i wrocławskim i jednym z największych w Europie.
         Na zajęciach przygotowaliśmy domy budnicze metodą wycinanki z kolorowego papieru. Ułożyliśmy je na kształt kwadratu, żeby przypominały rynek. Pamiętaliśmy o układzie - mamy pierzeję wschodnią, zachodnią, południową i północną.

Sprawdzimy, czy po Książu i Pszczynie krąży zjawa Daisy

Spotkanie świetlicowe rozpoczęliśmy od poznania Legendy o Eliaszu i Pistulce. Byli to dwaj zbójnicy pszczyńscy. Pszczyna leży w Kotlinie Oświęcimskiej. Z tym miastem jesteśmy bardzo związani. Geograficznie nasza miejscowość należała kiedyś do powiatu pszczyńskiego. Dzisiaj odbywamy wycieczki do zamku znajdującego się w Pszczynie, Parku Pszczyńskiego oraz do Pokazowej zagrody Żubrów. Zobaczyliśmy dawną mapę pokazującą zasięg terytorialny, nad którym panował książę pszczyński.

Spędziliśmy też dzień z księżną Marią Teresą Oliwią Hochberg von Pless, zwaną potocznie Daisy. Dowiedzieliśmy się, że ta arystokratka angielska, pani na zamku Książ w Wałbrzychu oraz  w Pszczynie była  nie tylko filantropką i  autorką poczytnych pamiętników, ale także kobietą o wielkim sercu.
         Wiemy, że Książ to  kompleks zamkowo-pałacowy i  wraz z otaczającym go parkiem jest trzecim pod względem kubatury, po Malborku i Wawelu, zamkiem w Polsce. Zamek ten został także jednym z "7 cudów Polski na 100-lecie Niepodległości".
       Zaprojektowaliśmy porcelanę księżnej Daisy.

Lasy okalające naszą miejscowość należały kiedyś do księcia pszczyńskiego - von Hochberga. Dzisiaj już tego rodu nie ma, ale nadal możemy podziwiać piękne okoliczne lasy. Wykonaliśmy prace przedstawiające malownicze drzewa.